دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

تجهیزات مخابراتی

بروزرسانی 95/3/16

عنایت اله جمشیدی 

توضیحات

نام تجهیز

ردیف

دستگاهی مخابراتی است به منظور ارتباط با کشتی با برد کوتاه که طیف فرکانس رادیویی بین 156.0 و 162.025 مگاهرتز را فرا می گیرد. وی اچ اف دریایی از یک فرستنده و گیرنده ترکیب شده است و تنها در فرکانس های استاندارد بین المللی شناخته شده قابل استفاده می باشد. کانال 16 (156.800مگاهرتز) این دستگاه مخصوص صدا زدن و شرایط اضطرار می باشد. محدوده قدرت انتقال بین 1 و 25 وات می باشد، حداکثربرد مطلوب حدود 60 مایل دریایی (111 کیلومتر) بین آنتن های نصب شده بر روی کشتی های بلند و تپه ها، و 5 مایل دریایی (9 کیلومتر) بین آنتن نصب شده بر روی قایق کوچک در سطح دریا است. مدولاسیون فرکانس(FM) قطب عمودی است، به این معنی است که آنتن باید عمودی نصب گردد.

VHF

1

یکی از دیگر از تجیزات مخابراتی ارتباط با کشتی است که پوشش رادیویی جهانی دارد. در صورت اختلال در سیستم ارتباطی ماهواره ای کشتی تنها این دستگاه بعنوان کانال ارتباطی کشتی با ساحل باقی می ماند. نصب آن برروی کشتی و در ایستگاه ساحلی همچون NAVTEX مطابق با کنوانسیون (SOLAS) لازم الاجرا است.

HF

2

یکی از تجیزات ارتباطی است که در راستای ایمنی شناورها لازم الا جرا گردیده است. این سیستم امکانی را جهت ردیابی و شناسایی کشتیها با برد بلند فراهم می سازد. هدف از ردیابی با برد بلند افزایش امنیت دولت از طریق دریافت اطلاعات مربوط به موقعیت و مشخصات کشتیها می باشد. دریافت این اطلاعات دولت را قادر می سازد تا خطرات امنیتی ایجاد شده در خارج از محدوده ساحلی را ارزیابی نماید .

LRIT

3

توسعه بنادر، افزایش روز افزون تردد دریایی و زیاد شدن تناژ کشتیها، خطر احتمالی ناشی از تصادم کشتیها را افزایش داده و در نتیجه ایمنی دریانوردی و آلودگی آب دریا بطور جدی مورد تهدید قرار گرفته است . لذا برای جلوگیری از حوادثی نظیر خطر تصادم، غرق شدن وبرخورد با موانع دریایی کشتیها نیاز به یک سیستم مضاعف کنترل و نظارت بر دریانوردی داسته تا آنها را در مکانهای خطرساز و پر ترافیک دریایی کنترل و راهنمایی نماید. این سیستم Vessel Traffic Services می باشد که به اختصار VTS نامیده می شود.

VTS

4

این سیستم مخابراتی در کشور و برای اولین بار در استان بوشهر در سال 1373 با هدف حائز اهمیت خدمات دهی به شناورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و در راستای اجرای کنوانسیون های بین المللی تأسیس شد. بوسیله سیستم بین المللی ناوتکس ایستگاه مخابرات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ( بوشهر رادیو ) پیام های مختلفی شامل اطلاعات هواشناسی، اطلاعیه علائم کمک ناوبری، عملیات دریایی و گزارشات اضطراری کشتیها را در محدوده خلیج فارس برای کشتیها پخش می کندکه در ابتدای تمامی این پیامها نامPERSIAN GULF قرار دارد. با عنایت به افزایش چشمگیر ترددهای دریایی و تلاش کشورهای حوزه خلیج فارس در استفاده از نام خلیج العربی ( ARABIAN GULF ) در ارسال پیام های دریانوردی از طریق سیستم ناوتکس ایشان، ایستگاه بین المللی ناوتکس بوشهر از اهمیت چشمگیری برای دولت جمهوری اسلامی ایران دارد. در حال حاضر سازمان جهانی دریانوردی (IMO) 16 منطقه دریایی را برای پخش پیام های ناوتکس مشخص کرده است که ایران در منطقه IX ( نهم ) قرار گرفته است. این منطقه شامل خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند می شود. سازمان بنادر و دریانوردی متولی امور دریایی کشور در راستای انجام وظایف حاکمیتی خود موفق به دریافت امتیاز تأسیس دو ایستگاه فرستنده ناوتکس در بنادر جنوبی شهید رجایی و بوشهر گردیده است. لیکن مسئله ای که از اهمیت بسزایی بر خوردار است لزوم پخش منظم پیام های فوق الذکر می باشد. این الزام مطابق بند چهارم کنوانسیون نجات جان انسان در دریا(SOLAS) یعنی GMDSS می باشد. این نظارت در منطقه نهم توسط کشور پاکستان صورت می گیرد. بدیهی است که هر گونه اختلال در پخش منظم پیام ها باعث ایجاد خدشه به حیثیت دریایی کشور شده و تبعات جبران ناپذیری در جوامع بین المللی به بار خواهد آورد که توجیهاتی از قبیل اختلافات بین سازمانی را بر نمی تابد.

نکات قابل ذکر در ابن بخش فراوان است که به اختصار مهمترین موارد ارائه می گردد :

1- بازه فرکانسی اجرای کار 520-480کیلوهرتز می باشد که از لحاظ فرکانسی باند پایینی محسوب شده و تاثیرات آن بر اساس قوانین فاراده و گوس بر سطح بدن زیاد است. این تاثیرات به مراتب از سطح فرکانس مخرب آنتنهای VHF ، UHF ، HF و باند موبایل با توجه به رابطه معکوس بین فرکانس و طول موج بیشتر می باشد.

2-مدولاسیون امواج از نوع مدولاسیون دامنه ( AM ) بوده که با توجه به تقویت دامنه در این نوع مدولاسیون تاثیرت دامنه ای شدید در زمان ارسال خواهد داشت.

3-فاصله مجاز دستگاه با توجه به توان 1000 واتی آن و مدولاسیون مربوطه و بر اساس مستندات برابر 100 متر بوده که با توجه به نوع انتشار UMNI DIRECTIONAL آنتن ، کره ای به آن شعاع محدوده خطرناک محسوب می شود.

4-طول آنتن برابر 90 متر است که جهت تقویت سیگنال مربوطه از سیستم LONG WIRE استفاده نموده است. این موضوع شعاع تخریب فرکانسی (HAZARD AREA ) را 90 برابر می کند.

5-بهترین محیط جهت انتشار فرستنده ها محیطهای هموار ( FLAT AREA ) می باشد.

6-از فرستنده های مشابه با اختلافات جزیی میتوان فرستنده رادیو بوشهر در منطقه ویژه اقتصادی با مسافت آزاد چندین برابر این مقدار و همچنین فرستنده هواپیمایی کشوری را نام برد.

7-بر اساس کنوانسیونهای بین المللی توسعه سیستمهای LRIT ، VTS ، HF و VHF با توجه به این مکان بصورت ایستگاههای رله در حال پیگیری می باشد.

 

NAVTEX

5